onsdag 15 september 2010

Nyamko Sabunis

I minst 4 dagar till kommer hon vara vår integrationsminister, Nyamko Sabunis (Fp). Vad har hänt sedan hon fick ministerposten och vad är hennes syn på framtiden för svensk integrationspolitik?


Under denna mandatperiod har det varit mycket fokus på jämställdheten för vår integrations och jämställdhets minister Nyamko. Inom integrationen har de kämpat för att få fler kommuner att ta sitt ansvar att ta emot invandrare. För varje invandrare en kommun tar in och hjälper får dem bidrag. Hon säger i en intervju med Expressen att hon är stoltast över att de lagt om tiden för de nyanlända så att de snabbare kan komma i arbete. Men också att dem kommit långt med kommunerna och tänker fortsätta lägga fokus på att se till att alla kommuner tar emot invandrare och på så sätt sköter sitt ansvar. Nyamko är mycket nöjd med sin insats som minister och hoppas att hon får fortsätta om alliansen bildar reagering igen.

I slutet på augusti släpptes Nyamkos nya bok ”Det nya Sverige”. Där kan du läsa om hennes vision för den nya mandat perioden. Hon vill ha snävare regler för föräldrarledighet för invandrare. Att komma hit till Sverige och få rätt till föräldrarledighet i 16 månader trots att barnet är över 3 år tycker hon är fel. Hon ser det som ett hinder för kvinnorna att inte komma ut på den svenska arbetsmarknaden.


Hon vill även skapa en såkallad låglönesektor för de nya svenskarna. Med det menas fler enkla och låg lönade arbeten, hon menar att detta kommer öka chanserna för flyktingar att snabbt etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. ”Det är extremt viktigt att vi är lite okonventionella om vi ska lyckas” säger hon till Svenska Dagbladet. Hon förstår att det här förslaget kan väcka många åsikter och debatter men förklara sig genom att säga att det är skillnad mellan ett välbetalt arbete och ett dåligt betalt. Men att skillnaden att ha och att inte ha ett jobb är mycket större. Nyamkos förslag om en obligatorisk medborgarkurs blev nerröstat av hennes partimedlemmar 2009 då dem är rädda att bli ihop knippade med Sverigedemokraterna. Nyamko själv står för sitt förslag och tycker fortfarande att det är aktuellt.


Jag måste säga att jag gillar Nyamkos sätt att föra sin politik på. Hon säger vad hon tycker och sticker inte under stolen med sina åsikter, hon vågar säga det som andra sitter inne med för att inte bli tagen som en rasist. Men det är lite enklare för henne att stå för sina åsikter pga. sin egen bakgrund, att ta henne som rasist vore lite motsägelsefullt. Jag tycker hon har bra förklaringar till sina uttalanden och det känns som att hon vet sin sak. Precis som hon säger tror jag att för lång föräldraledighet kan försvåra kvinnornas chanser att komma in i arbetsmarknaden.


Om kvinnorna börjar med att ta föräldraledighet och får pengar av staten trots att dem inte jobbar kan för dem ses om lyx. Det är förmodligen inget de är vana vid från sitt hemland och jag kan tänka mig att en del av dem nöjer sig med det och inte söker jobb utan sedan fortsätter leva på bidrag.


Hennes förslag om en låglönesektor kan ses som brutal, att invandrare som kommer in i Sverige ska få ta skit jobben och med lägre löner än svenskar. När jag först läste detta förslag rynkade jag lite på näsan och förstod inte riktigt vad hon ville få ut av det. Men efter att analyserat förslaget lite mer tycker jag hon inte har helt fel i det hon säger. Det är svårt att anställa en nysvensk som knappt kan vårt språk och inte har några tidigare erfarenheter, någonstans måste dem få börja för att sedan arbeta sig upp. Och precis som hon sa skillnaden på att ha ett jobb och inte är större än skillnaden på ett välbetalt och ett dåligtbetalt. Jag personligen tycker dock inte att det här är det optimala, det kan få en del mindre bra konsekvenser som t ex att företag ser det som att alla nya svenskar ska vända sig till låglönesektorn och därför nekar sökande som faktiskt har utbildning och meriter för jobbet och är väldigt bra på sin sak. Det finns många välutbildade invandrare ute i vårt samhälle och det är bortkastad talang att inte låta dem göra det dem är bäst på. Med tanke på att hon är Folkpartist som ska vara Sverige liberala parti reflekterade över att just hon står bakom den här idén eftersom den går emot deras ideologi, som går ut på att den ”osynliga handen” ska styra marknaden. Vad gäller medborgartestet förstår jag inte vad problemet ligger, är det fel att begära nya medborgare att gå en medborgarkurs om hur vårt samhälle fungerar. Jag tycker personligen att det låter som en ganska bra idé, som ny i ett samhälle kan det vara svårt att veta vad som är rätt och vad som är fel och vart man ska vända sig med frågor. Dock att kursen ska innehålla prov eller något snarliknande test är jag emot. Det ska vara en oberoende kurs där nya medborgare kan på ”otvingade” villkor lära sig om hur Sverige fungerar som land. Barnen lär sig det i skolan och dem vuxna får lära sig det genom kursen, jag tror det skulle minska kulturkrokarna ute i samhället.


Källor:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7628235.ab

http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/martinezpeleta/article7630558.ab

http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1.2107561/sabuni-jag-vet-mest-om-det-har-i-sverige

http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1.2107242/las-hela-chatten-med-nyamko-sabuni-fp

http://www.alliansen.se/2010/06/nyamko-sabuni-vi-ar-en-allians-for-jamstalldhet/

http://www.dn.se/nyheter/politik/intern-fp-kritik-mot-medborgarkurs-1.999340


Min information har jag nästan bara hittat från tidningsartiklar från Expressen och Aftonbladet. Information från tidningar som dem är inte den trovärdigaste då den kan vara riktad och omformulerad. Jag kände dock att den information jag använt mig av är relativt trovärdig då de använt sig av citat tecken och mycket kommer från diskussioner av hennes nya bok "Det nya Sverige". DN är en lite mer trovärdig källa eftersom dem tjänar pengar på prenumeranter och behöver inte sälja tidningen efter löpsedel eller "ändrad" fakta för att locka läsare. Informationen jag fått från Alliansens hemsida är högst trovärdiga informationen du kan få då de kommer från en säker källa, hon själv. Hon kan självklart få sitt jobb låta bättre än vad hon egentligen åstadkommit men det kan vi inte komma ifrån utan man får lita på att hon är sanningsenlig och ärlig.


SVAR PÅ TAL


I tidigare inlägg diskuterade jag om invandrare gällande jämlikt samhälle. Jag fick en del kommentarer som jag tänkte diskutera vidare på i detta inlägg och förtydliga mig på.
Första kommenteraren löd såhär:

Däremot tror jag inte att det är socialdemokraterna, eller några andra politiker, som har "placerat ut" invandrarna på ställen som Akalla eller Rinkeby. Immigrerar man från ett annat land för att man har det svårt, är kanske förorter som dessa de enda rimliga alternativen i kostnadsväg man kan bosätta sig på. Dessutom kan jag förstå att invandrare hellre bosätter sig på platser i Sverige där det redan bor andra människor med samma ursprung, särskilt om man inte kan tala svenska. Skulle jag flytta till ett helt främmande land där jag inte kunde prata språket som talades skulle jag hellre bo på en ort där jag visste att det bodde svenskar eller skandinavier som jag kunde tala med.” (Julia H)

Nej politikerna placerar inte direkt ut invandrarna i dessa områden som jag pratade om, men de ger invandrarna inget val att välja andra områden att bosätta sig i. Beroende på kostnader, ”människoras” osv. Varför gör då inte dessa politiker att det är lätt för invandrarna att ta sig in i dessa områden också? Indirekt så är det ju ändå politikerna som placerar ut dem i dessa områden som Akalla och Rinkeby. Håller ni inte med?

Självklart vill man som invandrare allra helst bo i områden med personer med samma ursprung, det skulle jag helt klart med vilja göra om jag kom till ett nytt land. Men för att komma in i svenska samhället måste de söka sig utåt! Det ligger självklart inte enbart i politikernas händer att invandrarna lätt ska komma in i vårt samhälle, men en stor del ansvarar de faktiskt över… Man måste ge invandrarna en positiv bild om att söka sig ut i det svenska samhället och det är politikernas ansvar.

En annan kommentar jag gärna även kommenterar är följande:

  Något jag vill påpeka är att invandringen har pågått något längre än 8 år (Registering av invadring började på 1800-talet) och det är inte endast under socialdemokraternas styre. Det var så att säga inte sossarna som flyttade alla invandrare till Akalla och Rinkeby.Att invandrare hamnar på dessa platser är, som tidigare nämnt för att de inte har ekonomin och att de hellre bor med människor som talar deras språk. Man kan kalla det hela för en process. När en invandrare kommer till Sverige med sin familj förväntar han sig inte mycket mer än frid, tak över huvudet och mat på bordet. Att då personen/familjen hamnar i t.ex. Rinkeby eller Akalla är bara en tillfällighet, de som sedan söker sig jobbet eller utbildningen har därmed lyckats komma till nästa nivå i "processen". Med tiden lär de sig det svenska samhället och släpper det "trygga" Rinkeby. Och de som då valt att inte följa denna process har inte fått mycket mer än en platt-tv på köpet. Det är inte bara "medelsvensson" som betalar för dem utan även deras landsmän. Anledningen till att de inte kommer in i arbetslivet är för att de antingen inte vill och nöjer sig med det dom har. Eller så tar det så lång tid att "översätta" deras meriter att de inte längre är behövda i samhället pga åldern.

Statistiken visa att hela 13% av Sveriges befolkning är invandrare och med det vill jag säga att 1 150 000 av alla invandrare bor inte i Rinkeby/Akalla och lever inte på A-kassa.

Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_migrationshistoria
http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/start.asp
” (polinski)

Som ovanstående har jag svarat på delar utav denna kommentar. Ja invandringen har pågått under en längre tid. Men det hade väl inte med saken att göra eller hur? Det jag diskuterade kring var ju om hur mycket och vad socialdemokraterna åstadkom under deras regeringstid., vilket inte var mycket under dessa fyra år. Invandring har funnits till sen första början av Sveriges ”uppkomst”. Din info du använder dig utav, förutom http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/start.asp som enbart består utav statistiksiffror, är ifrån wikipedia.se, är det verkligen en källa att förlita sig på? Det känns som om källan borde ha varit en källa som man vet har en mer sanningsenlig information. Annars känns det meningslöst att ta till sig den infon som ges till mig, eftersom den kan vara inskriven av vem som helst..


Därför tror jag på förslaget som Folkpartiet tog fram inför förra valet att införa ett typ av språktest och även lägga ut mer pengar på svenska kurser för invandrare. Det skulle minska utanförskapet för många invandrare som har fastnat i orter som Rinkeby.” (HankTheTank)

En utmärkt idé anser jag, men det är ju just det som politiker borde ha kommit fram till för flera år sedan, innan dessa grupperingar av invandrarna bildades. Självklart kan man inte förutse om vad som kommer att hända, men att agera lite snabbare när man ser att någonting kommer att hända. Men för att detta skulle kunna ske, så måste det prioriteras framför något annat. Eftersom pengarna inte växer på träd så är det något ämne som vi måste minska kostnaderna på. Samtidigt som vi vill att invandrarna ska ta sig in i samhälle vill vi inte att våra skattepengar ska tas bort från t.ex. pensionerna eller att vi för högre skatt. Det egentligen det allt detta handlar om. Vi vill åstadkomma så mycket, men är inte villiga att göra de uppoffringar för att nå de mål som eftersträvas.

tisdag 7 september 2010

Moderaterna vs. Socialdemokraterna

Jag bestämde mig för att undersöka vad de två största partierna i Sverige tycker om invandring? Vad är enligt dem fördelarna med flyktingar och vilka åtgärden behövs göras för att uppnå deras viljor?

All information har jag hittat på respektive partis hemsida.

Moderaterna utgår ifrån den positiva synen att invandrare bidrar med ny kompetens, arbetskraft och erfarenhet. Invandrarna har även mycket kunskap kring utrikeshandel som främjar den svenska handeln och detta vill man bejaka. Idag så drivs ca 70 000 företag av nysvenskar, detta sysselsätter sammanlagt ca 250 000 personer.

Problem och åtgärder:

-Åtgärden som måste göras är att förbättra nyanländas möjligheter att snabbt komma ut på arbetsmarknaden och bli delaktiga i samhället. Dock måste drivkraften hos invandrarna tas tillvara på bättre än det görs idag. Lösningen på detta problem är genom en arbetsmakrnadsanpassad introduktion och stärkt svenskaundervisning.

-Moderaterna vill även föra en politik som är generös mot dem som behöver en fristad. Men å andra sidan kan inte Sverige ensamma stå för det. Dem anser att det inom EU ska finnas en gemensam asylprocess. Det ska inte spela någon roll vilket land en asylsökan lämnas in, den ska behandlas lika i alla medlemsländer. Detta ska göra att det blir möjligt för fler människor att få skydd inom unionen.

-Dem vill även att de som kommer hit ska ges bästa möjliga förutsättningar för att bli delaktiga i samhället, detta ska ske framförallt genom egenförsörjning.

-För dem som söker asyl, men som blir nekade har regeringen infört ett återetableringsstöd som betalas ut till den som återvänder självmant. Detta skall då ge en möjlighet till omstart i hemlandet.

-Vad gäller bosättning tror Moderaterna på att viljan hos den asylsökande ska göra att den kan finna en bostad, snarare än att tvinga den asylsökande till en utvald kommun.

-Och sist men inte minst vill Moderaterna att den som vill att anhöriga ska komma till Sverige, ska först ha ett ordnat boende och försörjning.

Socialdemokraterna:

Problem och åtgärder:

-Alla kommuner ska vara med och dela på ansvaret att ta emot invandrare. Detta innebär att alla ska erbjudas en bra bostad och att barn får möjlighet att gå i en bra skola så snabbt som möjligt. (Enligt dem så försvårar trångboddhet möjligheten för invandrare att komma in i samhället.)

-Även här anser man att EU:s medlemsländer måste ta större ansvar för flyktingar. Trots att det finns gemensamma regler på hur asylansökningar ska tas hand om, görs det fortfarande olika bedömningar i de olika medlemsländerna.

-De anser att det tar alldeles för lång tid för invarndrarna att etablera sig i arbete och egen försörjning i Sverige.

-Det är viktigt att asylsökande inkluderas i en fungerande arbetslinje. Detta gäller främst de kvinnor som kommer som anhöriga, som enligt den regering vi har idag inte får något statligt stöd. Detta menar Socialdemokraterna att staten måste ta ansvar för.

Åtgärder:

-En åtgärd de vill ha åt problemet vad det gäller att invandrarna inte kommer in i arbetsmarknaden är att introduktionen ska bli mer individanpassad och resultatinriktad.

-De föreslår att alla asylsökande de fyra första veckorna får ett ankomstboende. Detta ska möjliggöra en effektiv utredningsprocess och därigenom kunna korta ner på handläggningstiderna. I anslutning till ankomstboendet ska de asylsökande också få ett erbjudande om ordnat boende i Migrationsverkets regi. Det vill säga vanliga lägenheter. Målsättningen är att dessa lägenheter ska vara jämnt spridda över landet med hänsyn till arbetsmarknad och invånarantal.

-Det skall även vara obligatoriskt för alla kommuner att kunna ta emot både flyktingar och asylsökande. Det ska alltså inte vara möjligt för en kommun att lägga ansvar på en annan kommun, utan ansvaret ska vara lika för alla.

-Det skall heller inte gå att en kommun säger att dem saknar bostäder som skäl till att man inte kan ta emot några asylsökande eller nyanlända. Istället ska Migrartionsverket genom länsstyrelserna samverka med kommunerna i syfte att tillhandahålla lägenheter för just sådana situationer.

-Ansvarsbonus är även det något man talar om. Vilket innebär att kommuner som tar emot en osedvanligt hög andel invandrare ska kunna få ekonomisk kompensation

-Undervisningen som invandrarna får ska kunna individualiseras, yrkesanpassas och specialiseras mer än vad som gäller idag, vilket dem vill kalla för individuellt språklyft.

-Inom skolan ska det dessutom finnas förberedelseklasser, där nyanlända elever tillbringar sin första studietid i Sverige.

-Socialdemokraterna vill att alla som söker asyl ska få sin sak prövad individuellt och att väntetiden inte ska vara för lång.

-Socialdemokraterna förtydligar även att politiken inte kan göra allt. Utan att det behövs ett brett engagemang från andra sektorer. Så som näringsliv, fackföreningar, kommuner och statliga myndigheter. Tillsammans ska detta göra Sverige till ett ”möjligheternas land”.


Likheter och skillnader:

Det som genomsyrar hela Moderaternas åsikt kring invandringsfrågan är att invandrare ska få hjälp till en viss del, men att det största ansvaret ligger hos invandraren. Att invandraren ska försöka komma in i arbetslivet så snabbt som möjligt, som ska ske genom en arbetsmakrnadsanpassad introduktion och stärkt svenskaundervisning. Det skrivs inte så mycket om bidrag eller om hur dem ska få hjälp att hitta bostad och skola. Det känns mer som att man kastar in invandrarna i det svenska samhället utan att de får möjligheten att förbereda sig.

Socialdemokraterna å andra sidan är raka motsatsen i den här frågan. Det som genomsyrar deras åsikter kring den här frågan är att invandraren ska få så mycket hjälp som möjligt, dem har tydliga åtgärden om hur kommuner och samhället ska hjälpa invandrarna att få bästa möjliga förutsättningar att komma in i det svenska samhället. Det märks klart och tydligt att Socialdemokraterna vill att invandrare ska få bästa möjliga förutsättningar i samhället, genom en bra skola, bra bostad, anpassad undervisning osv.

En annan skillnad mellan de två partierna är att Socialdemokraterna har lagt mycket fokus på att sätta sig in i invandrarnas situation. På hemsidan skrivs det tillexempel ”de allra flesta flyktingar kommer aldrig till Sverige eller EU. De kan inte ta sig ut ur sitt hemland, antingen för att det är för dyrt eller för att de inte får visum”. Det är bara ett exempel av många där partiet visar att dem förstår hur en flykting har det. Medan man på Moderaternas hemsida har fokuserat nästan enbart på att invandraren är en arbetskraft och att dem kan bidra med kunskap och erfarenhet.

Moderaterna ser invandrarna som en stark arbetskraft, medan socialdemokraterna ser dem som individer som kräver extra uppmärksamhet.

En likhet är att båda partierna anser att det inte bara kan vara Sverige som ska ansvara för en sådan stor mängd invandrare som vi får varje år. Utan att medlemsländerna i EU måste ta sitt ansvar och att alla länder ska behandla invandrare lika. Även att båda vill förbättra utbildingssystemet för nyanlända svenskar. Att de ska lära sig språket och att det ska finnas en viss anpassad introduktion.

Rimligt?

Att alla kommuner ska tillhandahålla lägenheter i syfte för flyktingar?

Inte enligt mig. I dagens samhälle är det redan brist på bostäder, menar så Socialdemokraterna att invandrare ska få förtur på fina lägenheter som svenskar redan slåss om? Och vad händer med kommuner som har brist på bostäder? Ska man då bygga nytt i syfte att invandrare ska bo där?

Å andra sidan, ser man det från invandrarnas perspektiv, är detta ett väldigt bra sätt att lösa problemet ”hur ska dem komma in på bästa möjliga sätt i det svenska samhället?”. Istället för att bara slänga in invandrare i det svenska samhället, låter man invandraren trivas och känna sig välkommen i det nya landet. Och så skulle väl alla vilja bli bemötta när man kommer till ett främmande land?

Källor:

Moderat:

http://valstugan.moderat.se/?x=var-politik&y=migration-och-integration

http://valstugan.moderat.se/?x=var-politik&y=migration-och-integration

http://www.moderat.se/web/om_invandring_i_Sverige.aspx

Socialdemokraterna:

http://www.socialdemokraterna.se/Var-politik/Var-politik-A-till-O/Flyktingar/

sidan har uppdaterats sedan sist jag använde den (2010-08-30)

lördag 4 september 2010

VI SKA LEVA I ETT JÄMLIKT SVERIGE


Invandringen i sverige ökar mer och mer var år. Aldrig har invandringen varit så hög som under 2009 då 102.280 personer invandrade till Sverige. Sverige har även överlägset högst invandring inom de nordiska länderna. Detta betyder inte att det är något negativt med hög invandring. Att folk flyttar dit jobben befinner sig är naturligt och det är mycket possitivt med arbetskraftinvandring.
”Människor ska behandlas lika oavsett var de kommer ifrån. Svenska kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar på svensk arbetsmarknad.”
Detta citat kommer ifrån socialdemokraternas hemsida under arbetskraftinvandring. Det innebär att socialdemokraterna vill att invandrare ska få lika förutsättningar, som vi svenskar, i Sverige. Men om vi tittar riktig noga, får det verkligen det?
 När socialdemokraterna vann valet för 8 år sen var de dem som stod med makten i händerna och det var dem som stod inför de flesta beslut. Men invandrarna vad gjorde det med dem? Är det inte så att de flesta fick hamna i områden som Rinkeby och Akalla.  I områden där det i princip endast bor invandrare. Där kommer de knappast in i svenska samhället utan de bildar sin egna små samhällen där. Det är jättetufft för invandrare att komma in i arbetslivet i jämförelse med en svensk och det är självklart att det är det eftersom de får en dålig start så fort de alla tvingas samlas på samma ställe. Många invandrare idag lever på socialbidrag och har fortfarande råd att köpa en platt-tv precis som en arbetande svensk. Skillnaden mellan denna svensk är att han arbetar och tjänar själv in pengar för att kunna köpa sig tvn. Är det verkligen ett jämlikt Sverige?
Jag tycker att socialdemokraterna står för mycket men de kan ju inte leva upp till de ”mål” som de säger att de ska. Eftersom de har stått för det länge nu men ännu har vi inte sett någon större förändring.Vill de att alla ska leva i jämlikhet ska de väll inte samla alla invandrare på samma plats? 

Källor:

torsdag 2 september 2010

Ett öppet Sverige?

”I vårt Sverige är frihet & öppenhet självklarhet”
Så lyder Sverigedemokraternas första rad under länken ”en ansvarsfull invandringspolitik” på deras hemsida. Det lät ju riktigt bra men inte riktigt vad jag trodde att jag skulle stötta på. Men sen läste jag vidare och förstod att min tolkning av meningen inte var desamma som deras.

Sverigedemokraterna anser att vår invandringspolitik idag är oansvarig och att den resulterar i ekonomiska, sociala och kulturella problem. Detta på grund av att vi har tagit emot för många invandrare på för kort tid. De menar även att politiken lagt grund för segregation, rotlöshet, kriminalitet och ökad motsättningar i vårt svenska samhälle. Det mångkulturella samhälle som kommer med invandring är på så sätt ett hot mot vår svenska inre sammanhållning och stabilitet.

Inför valet lovar de att dem ska:

* Begränsa Asyl- & anhöringinvandingen

* Återgå till den assimileringspolitik som avskaffades i mitten på 70-talet. Denna innebar att invandrare skall anpassa sig till det svenska samhället och inte tvärtom

* Ökat stöd till flyktingar som inte har möjligheterna eller resurserna att ta sig ifrån konfliktdrabbade länder.

Sverigedemokraterna kallas ofta rasister och nationalister i folkmun, men få vet nog vad deras invandringspolitik egentligen innebär. Jag säger inte att det inte stämmer men jag blev faktiskt väldigt förvånad när jag läste om deras politik på deras hemsida. Positivt faktiskt, jag gillar fortfarande inte deras politik men trodde den var värre. Men det är väl precis det dem vill att man ska bli, positivt överraskad. Genom att skriva runt det de egentligen menar med finare och mer angeläget språk lyckas dem. Att vi tagit in för mycket invandrare på för kort tid i Sverige vet jag ingenting om men att ett mångkulturellt samhälle skulle vara ett hot mot den svenska inre sammanhållningen håller jag inte med om. Jag tror att ett mångkulturellt samhälle kan ha positiv inverkan på den svenska sammanhållningen och stabiliteten. Att ständigt mötas av främmande kulturer är väldigt kul och intressant. Jag tror att det ökade intresset för främmande kulturer även stärker bandet och intresset för sin egen. Att se gemenskapen hos en annan folkgrupp kan leda till att man själv söker efter den gemenskapen inom sin egen kultur.
Deras vallöfte om att invandrare ska anpassa sig till det svenska samhället och inte tvärtom är väl inte helt fel men man kan fortfarande hjälpa dem. Det är inte helt lätt att komma till ett helt nytt samhälle och anpassa sig, utan det krävs också att samhället välkomnar och ger dem en chans att lära sig. Och bara för att dem ska anpassa sig till vårt samhälle betyder inte det att dem inte kan få behålla sin kultur och religion. Deras sista vallöfte om att öka stöd till flyktingar i konfliktdrabbade länder som inte kan ta sig därifrån är lite lustig. Så vi kan skänka pengar till flyktingar som behöver hjälp och som helst av allt skulle behöver komma till ett bättre samhälle, men vi kan inte välkomna dem som lyckats fly. Varför skicka iväg en massa pengar istället för att ta hand om de flyktingar som kommer och söker asyl?


*Segregation - Klyftan mellan olika folkgrupper i ett och samma land


Källa:

http://sverigedemokraterna.se/valet-2010/en-ansvarsfull-invandringspolitik/