torsdag 2 september 2010

Ett öppet Sverige?

”I vårt Sverige är frihet & öppenhet självklarhet”
Så lyder Sverigedemokraternas första rad under länken ”en ansvarsfull invandringspolitik” på deras hemsida. Det lät ju riktigt bra men inte riktigt vad jag trodde att jag skulle stötta på. Men sen läste jag vidare och förstod att min tolkning av meningen inte var desamma som deras.

Sverigedemokraterna anser att vår invandringspolitik idag är oansvarig och att den resulterar i ekonomiska, sociala och kulturella problem. Detta på grund av att vi har tagit emot för många invandrare på för kort tid. De menar även att politiken lagt grund för segregation, rotlöshet, kriminalitet och ökad motsättningar i vårt svenska samhälle. Det mångkulturella samhälle som kommer med invandring är på så sätt ett hot mot vår svenska inre sammanhållning och stabilitet.

Inför valet lovar de att dem ska:

* Begränsa Asyl- & anhöringinvandingen

* Återgå till den assimileringspolitik som avskaffades i mitten på 70-talet. Denna innebar att invandrare skall anpassa sig till det svenska samhället och inte tvärtom

* Ökat stöd till flyktingar som inte har möjligheterna eller resurserna att ta sig ifrån konfliktdrabbade länder.

Sverigedemokraterna kallas ofta rasister och nationalister i folkmun, men få vet nog vad deras invandringspolitik egentligen innebär. Jag säger inte att det inte stämmer men jag blev faktiskt väldigt förvånad när jag läste om deras politik på deras hemsida. Positivt faktiskt, jag gillar fortfarande inte deras politik men trodde den var värre. Men det är väl precis det dem vill att man ska bli, positivt överraskad. Genom att skriva runt det de egentligen menar med finare och mer angeläget språk lyckas dem. Att vi tagit in för mycket invandrare på för kort tid i Sverige vet jag ingenting om men att ett mångkulturellt samhälle skulle vara ett hot mot den svenska inre sammanhållningen håller jag inte med om. Jag tror att ett mångkulturellt samhälle kan ha positiv inverkan på den svenska sammanhållningen och stabiliteten. Att ständigt mötas av främmande kulturer är väldigt kul och intressant. Jag tror att det ökade intresset för främmande kulturer även stärker bandet och intresset för sin egen. Att se gemenskapen hos en annan folkgrupp kan leda till att man själv söker efter den gemenskapen inom sin egen kultur.
Deras vallöfte om att invandrare ska anpassa sig till det svenska samhället och inte tvärtom är väl inte helt fel men man kan fortfarande hjälpa dem. Det är inte helt lätt att komma till ett helt nytt samhälle och anpassa sig, utan det krävs också att samhället välkomnar och ger dem en chans att lära sig. Och bara för att dem ska anpassa sig till vårt samhälle betyder inte det att dem inte kan få behålla sin kultur och religion. Deras sista vallöfte om att öka stöd till flyktingar i konfliktdrabbade länder som inte kan ta sig därifrån är lite lustig. Så vi kan skänka pengar till flyktingar som behöver hjälp och som helst av allt skulle behöver komma till ett bättre samhälle, men vi kan inte välkomna dem som lyckats fly. Varför skicka iväg en massa pengar istället för att ta hand om de flyktingar som kommer och söker asyl?


*Segregation - Klyftan mellan olika folkgrupper i ett och samma land


Källa:

http://sverigedemokraterna.se/valet-2010/en-ansvarsfull-invandringspolitik/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar