onsdag 15 september 2010

Nyamko Sabunis

I minst 4 dagar till kommer hon vara vår integrationsminister, Nyamko Sabunis (Fp). Vad har hänt sedan hon fick ministerposten och vad är hennes syn på framtiden för svensk integrationspolitik?


Under denna mandatperiod har det varit mycket fokus på jämställdheten för vår integrations och jämställdhets minister Nyamko. Inom integrationen har de kämpat för att få fler kommuner att ta sitt ansvar att ta emot invandrare. För varje invandrare en kommun tar in och hjälper får dem bidrag. Hon säger i en intervju med Expressen att hon är stoltast över att de lagt om tiden för de nyanlända så att de snabbare kan komma i arbete. Men också att dem kommit långt med kommunerna och tänker fortsätta lägga fokus på att se till att alla kommuner tar emot invandrare och på så sätt sköter sitt ansvar. Nyamko är mycket nöjd med sin insats som minister och hoppas att hon får fortsätta om alliansen bildar reagering igen.

I slutet på augusti släpptes Nyamkos nya bok ”Det nya Sverige”. Där kan du läsa om hennes vision för den nya mandat perioden. Hon vill ha snävare regler för föräldrarledighet för invandrare. Att komma hit till Sverige och få rätt till föräldrarledighet i 16 månader trots att barnet är över 3 år tycker hon är fel. Hon ser det som ett hinder för kvinnorna att inte komma ut på den svenska arbetsmarknaden.


Hon vill även skapa en såkallad låglönesektor för de nya svenskarna. Med det menas fler enkla och låg lönade arbeten, hon menar att detta kommer öka chanserna för flyktingar att snabbt etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. ”Det är extremt viktigt att vi är lite okonventionella om vi ska lyckas” säger hon till Svenska Dagbladet. Hon förstår att det här förslaget kan väcka många åsikter och debatter men förklara sig genom att säga att det är skillnad mellan ett välbetalt arbete och ett dåligt betalt. Men att skillnaden att ha och att inte ha ett jobb är mycket större. Nyamkos förslag om en obligatorisk medborgarkurs blev nerröstat av hennes partimedlemmar 2009 då dem är rädda att bli ihop knippade med Sverigedemokraterna. Nyamko själv står för sitt förslag och tycker fortfarande att det är aktuellt.


Jag måste säga att jag gillar Nyamkos sätt att föra sin politik på. Hon säger vad hon tycker och sticker inte under stolen med sina åsikter, hon vågar säga det som andra sitter inne med för att inte bli tagen som en rasist. Men det är lite enklare för henne att stå för sina åsikter pga. sin egen bakgrund, att ta henne som rasist vore lite motsägelsefullt. Jag tycker hon har bra förklaringar till sina uttalanden och det känns som att hon vet sin sak. Precis som hon säger tror jag att för lång föräldraledighet kan försvåra kvinnornas chanser att komma in i arbetsmarknaden.


Om kvinnorna börjar med att ta föräldraledighet och får pengar av staten trots att dem inte jobbar kan för dem ses om lyx. Det är förmodligen inget de är vana vid från sitt hemland och jag kan tänka mig att en del av dem nöjer sig med det och inte söker jobb utan sedan fortsätter leva på bidrag.


Hennes förslag om en låglönesektor kan ses som brutal, att invandrare som kommer in i Sverige ska få ta skit jobben och med lägre löner än svenskar. När jag först läste detta förslag rynkade jag lite på näsan och förstod inte riktigt vad hon ville få ut av det. Men efter att analyserat förslaget lite mer tycker jag hon inte har helt fel i det hon säger. Det är svårt att anställa en nysvensk som knappt kan vårt språk och inte har några tidigare erfarenheter, någonstans måste dem få börja för att sedan arbeta sig upp. Och precis som hon sa skillnaden på att ha ett jobb och inte är större än skillnaden på ett välbetalt och ett dåligtbetalt. Jag personligen tycker dock inte att det här är det optimala, det kan få en del mindre bra konsekvenser som t ex att företag ser det som att alla nya svenskar ska vända sig till låglönesektorn och därför nekar sökande som faktiskt har utbildning och meriter för jobbet och är väldigt bra på sin sak. Det finns många välutbildade invandrare ute i vårt samhälle och det är bortkastad talang att inte låta dem göra det dem är bäst på. Med tanke på att hon är Folkpartist som ska vara Sverige liberala parti reflekterade över att just hon står bakom den här idén eftersom den går emot deras ideologi, som går ut på att den ”osynliga handen” ska styra marknaden. Vad gäller medborgartestet förstår jag inte vad problemet ligger, är det fel att begära nya medborgare att gå en medborgarkurs om hur vårt samhälle fungerar. Jag tycker personligen att det låter som en ganska bra idé, som ny i ett samhälle kan det vara svårt att veta vad som är rätt och vad som är fel och vart man ska vända sig med frågor. Dock att kursen ska innehålla prov eller något snarliknande test är jag emot. Det ska vara en oberoende kurs där nya medborgare kan på ”otvingade” villkor lära sig om hur Sverige fungerar som land. Barnen lär sig det i skolan och dem vuxna får lära sig det genom kursen, jag tror det skulle minska kulturkrokarna ute i samhället.


Källor:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7628235.ab

http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/martinezpeleta/article7630558.ab

http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1.2107561/sabuni-jag-vet-mest-om-det-har-i-sverige

http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1.2107242/las-hela-chatten-med-nyamko-sabuni-fp

http://www.alliansen.se/2010/06/nyamko-sabuni-vi-ar-en-allians-for-jamstalldhet/

http://www.dn.se/nyheter/politik/intern-fp-kritik-mot-medborgarkurs-1.999340


Min information har jag nästan bara hittat från tidningsartiklar från Expressen och Aftonbladet. Information från tidningar som dem är inte den trovärdigaste då den kan vara riktad och omformulerad. Jag kände dock att den information jag använt mig av är relativt trovärdig då de använt sig av citat tecken och mycket kommer från diskussioner av hennes nya bok "Det nya Sverige". DN är en lite mer trovärdig källa eftersom dem tjänar pengar på prenumeranter och behöver inte sälja tidningen efter löpsedel eller "ändrad" fakta för att locka läsare. Informationen jag fått från Alliansens hemsida är högst trovärdiga informationen du kan få då de kommer från en säker källa, hon själv. Hon kan självklart få sitt jobb låta bättre än vad hon egentligen åstadkommit men det kan vi inte komma ifrån utan man får lita på att hon är sanningsenlig och ärlig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar