onsdag 15 september 2010

SVAR PÅ TAL


I tidigare inlägg diskuterade jag om invandrare gällande jämlikt samhälle. Jag fick en del kommentarer som jag tänkte diskutera vidare på i detta inlägg och förtydliga mig på.
Första kommenteraren löd såhär:

Däremot tror jag inte att det är socialdemokraterna, eller några andra politiker, som har "placerat ut" invandrarna på ställen som Akalla eller Rinkeby. Immigrerar man från ett annat land för att man har det svårt, är kanske förorter som dessa de enda rimliga alternativen i kostnadsväg man kan bosätta sig på. Dessutom kan jag förstå att invandrare hellre bosätter sig på platser i Sverige där det redan bor andra människor med samma ursprung, särskilt om man inte kan tala svenska. Skulle jag flytta till ett helt främmande land där jag inte kunde prata språket som talades skulle jag hellre bo på en ort där jag visste att det bodde svenskar eller skandinavier som jag kunde tala med.” (Julia H)

Nej politikerna placerar inte direkt ut invandrarna i dessa områden som jag pratade om, men de ger invandrarna inget val att välja andra områden att bosätta sig i. Beroende på kostnader, ”människoras” osv. Varför gör då inte dessa politiker att det är lätt för invandrarna att ta sig in i dessa områden också? Indirekt så är det ju ändå politikerna som placerar ut dem i dessa områden som Akalla och Rinkeby. Håller ni inte med?

Självklart vill man som invandrare allra helst bo i områden med personer med samma ursprung, det skulle jag helt klart med vilja göra om jag kom till ett nytt land. Men för att komma in i svenska samhället måste de söka sig utåt! Det ligger självklart inte enbart i politikernas händer att invandrarna lätt ska komma in i vårt samhälle, men en stor del ansvarar de faktiskt över… Man måste ge invandrarna en positiv bild om att söka sig ut i det svenska samhället och det är politikernas ansvar.

En annan kommentar jag gärna även kommenterar är följande:

  Något jag vill påpeka är att invandringen har pågått något längre än 8 år (Registering av invadring började på 1800-talet) och det är inte endast under socialdemokraternas styre. Det var så att säga inte sossarna som flyttade alla invandrare till Akalla och Rinkeby.Att invandrare hamnar på dessa platser är, som tidigare nämnt för att de inte har ekonomin och att de hellre bor med människor som talar deras språk. Man kan kalla det hela för en process. När en invandrare kommer till Sverige med sin familj förväntar han sig inte mycket mer än frid, tak över huvudet och mat på bordet. Att då personen/familjen hamnar i t.ex. Rinkeby eller Akalla är bara en tillfällighet, de som sedan söker sig jobbet eller utbildningen har därmed lyckats komma till nästa nivå i "processen". Med tiden lär de sig det svenska samhället och släpper det "trygga" Rinkeby. Och de som då valt att inte följa denna process har inte fått mycket mer än en platt-tv på köpet. Det är inte bara "medelsvensson" som betalar för dem utan även deras landsmän. Anledningen till att de inte kommer in i arbetslivet är för att de antingen inte vill och nöjer sig med det dom har. Eller så tar det så lång tid att "översätta" deras meriter att de inte längre är behövda i samhället pga åldern.

Statistiken visa att hela 13% av Sveriges befolkning är invandrare och med det vill jag säga att 1 150 000 av alla invandrare bor inte i Rinkeby/Akalla och lever inte på A-kassa.

Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_migrationshistoria
http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/start.asp
” (polinski)

Som ovanstående har jag svarat på delar utav denna kommentar. Ja invandringen har pågått under en längre tid. Men det hade väl inte med saken att göra eller hur? Det jag diskuterade kring var ju om hur mycket och vad socialdemokraterna åstadkom under deras regeringstid., vilket inte var mycket under dessa fyra år. Invandring har funnits till sen första början av Sveriges ”uppkomst”. Din info du använder dig utav, förutom http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/start.asp som enbart består utav statistiksiffror, är ifrån wikipedia.se, är det verkligen en källa att förlita sig på? Det känns som om källan borde ha varit en källa som man vet har en mer sanningsenlig information. Annars känns det meningslöst att ta till sig den infon som ges till mig, eftersom den kan vara inskriven av vem som helst..


Därför tror jag på förslaget som Folkpartiet tog fram inför förra valet att införa ett typ av språktest och även lägga ut mer pengar på svenska kurser för invandrare. Det skulle minska utanförskapet för många invandrare som har fastnat i orter som Rinkeby.” (HankTheTank)

En utmärkt idé anser jag, men det är ju just det som politiker borde ha kommit fram till för flera år sedan, innan dessa grupperingar av invandrarna bildades. Självklart kan man inte förutse om vad som kommer att hända, men att agera lite snabbare när man ser att någonting kommer att hända. Men för att detta skulle kunna ske, så måste det prioriteras framför något annat. Eftersom pengarna inte växer på träd så är det något ämne som vi måste minska kostnaderna på. Samtidigt som vi vill att invandrarna ska ta sig in i samhälle vill vi inte att våra skattepengar ska tas bort från t.ex. pensionerna eller att vi för högre skatt. Det egentligen det allt detta handlar om. Vi vill åstadkomma så mycket, men är inte villiga att göra de uppoffringar för att nå de mål som eftersträvas.

3 kommentarer:

  1. Först säger du att det är politikerna som indirekt placerar dem i akalla/ rinkeby sen säger du att det är invandrarnas ansvar att inte placera sig där? Vilka är det som har makten politikerna eller invandrarna? Hur mycket kunskap tror du att en invandrare har när han kommer till vårt samhälle? De flesta som söker sig hit, kommer på grund av rekommendationer från släkt och vänner som också bor här. Det första de söker i ett nytt land är trygghet bland människorna de känner. Och för att kunna lära sig om detta okända samhälle söker de sig förmodligen till de dem känner. De vet ingenting om vår politik eller vilken hjälp de kan få. Att förhindra att de hamnar i Akalla eller Rinkeby är svårt. Lösningen ligger snarare i att informera dessa nyanlända vilka rättigheter de har och vilken hjälp de kan få från samhället och jag tror att många politiker håller på att utveckla detta mer och mer. Framförallt stora satsningar på att lära ut det svenska språket som Henrik nämnde. Jag tror inte politikerna inte gjort ingenting tidigare, utan satsningar har gjorts men resurserna är för små. Eftersom att vi tagit in en så stor mängd invandrare på så kort tid som du har nämnt så har vi inte hunnit få fram mer hjälp. Problemet är helt enkelt att vi tog in mer än vi kunde hjälpa, men samtidigt får staten konstant kritik för att de skickar tillbaka sjuka och autistiska m.m Så det är svårt att hitta en balansgång, det känns omänskligt att skicka tillbaka barn till krig men samtidigt skadar det vårt samhälle när vi inte kan erbjuda dem jobb och trygghet.
    Jag tycker heller inte man ska jämföra invandrare med pensionärer och vilka som bör prioriteras, det låter väldigt mycket som sverigedemokraterna. Det handlar inte om att bara för att vi hjälper invandrare in i samhället så tas pengar från äldre. Det handlar om att vi strävar mot ett bättre samhälle för alla.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker verkligen du har en poäng i det du säger!
    Men jag menade inte att man ska välja mellan juste pensionärerna och invandrarna.. utan det jag ville få fram var mer om vad som skulle prioriteras. Eftersom man måste prioritera invandrarna framför något annat och då gav jag exempel. Det låter som sverigedemokraterna? Nej varför det. Jag anser ändå att det är så de flesta tänker, själviskt. Bara för det är det väll inte sverigedemokratiskt?

    SvaraRadera
  3. Det låter som Sverigedemokraterna eftersom du säger typ exakt det som Sverigedemokraterna säger i sin reklam. Att försöka få in invandrarna i samhället betyder inte att man måste strunta i andra saker, som t.ex. pensionärerna. Visst behöver man använda skattepengar för att kunna hjälpa dem in i samhället. Men varför skulle det vara sämre att prioritera invandrarna är något annat? Och dessutom kan man ju försöka att prioritera viktiga frågor ungefär lika mycket.

    SvaraRadera